Inspraaknotitie over nieuwe 380kV-verbinding
24 november 2025
Natuur- en ondernemersorganisaties dienen inspraaknotitie in over nieuwe 380kV-verbinding
De Natuur en Milieufederatie Noord-Holland heeft samen met verschillende natuur- en ondernemersorganisaties een inspraaknotitie ingediend bij de leden van Provinciale Staten over de geplande 380kV-netuitbreiding in Noord-Holland Noord. De nieuwe elektriciteitsverbinding is volgens ons van groot belang voor de leveringszekerheid van energie in zowel de provincie als Nederland. Tegelijkertijd constateren we dat de uiteindelijke ligging van de route grote gevolgen kan hebben voor natuur, landschap en leefomgeving.
De aanleg van de nieuwe verbinding brengt immers een reeks beeldbepalende hoogspanningsmasten en bijbehorende elektriciteitsstations met zich mee. Vanuit de Natuur en Milieufederatie denken en werken we constructief mee aan het realiseren van deze noodzakelijke verbindingen, waarbij we voortdurend kritisch kijken naar hoe negatieve effecten op natuur en landschap zo veel mogelijk beperkt kunnen worden.
Actieve betrokkenheid in het proces
De afgelopen periode hebben wij het proces intensief gevolgd en input geleverd richting het concept-regioadvies. Eerder deden wij dit onder meer met de notitie ‘Standpunt natuurorganisaties Tracés 380kV Netuitbreiding Noord-Holland Noord’. Deze is voor de volledigheid bij de inspraaknotitie gevoegd.
In het voorliggende concept-regioadvies en in de technische onderbouwing (Integrale Effect Analyse) zien wij veel van onze eerdere aandachtspunten terug. We spreken daarom onze waardering uit voor de inhoud en kwaliteit van het concept-regioadvies, dat wij net als de ondernemersorganisaties ondersteunen.
Onze belangrijkste aandachtspunten
In de inspraaknotitie benadrukken wij onder andere het volgende:
- Alle vijf voorgestelde tracés doorkruisen kwetsbare natuurgebieden. Hoogspanningsmasten betekenen extra verstoring voor weidevogels, die hierdoor broedgebieden zullen mijden. Botsingen van trekvogels met kabels zijn niet uit te sluiten. Wel is het ene tracé veel schadelijker dan het andere.
- De donkerblauwe route langs de binnenduinrand, de gele route door meerdere weidevogelgebieden en de blauwe route door de Zeevang veroorzaken volgens ons de meeste schade.
- De groene route – in combinatie met een ondergrondse passage van de Stelling van Amsterdam en een noordelijk eindpunt in zoekgebied NW2 bij ’t Veld – is het meest natuurinclusieve alternatief.
- Het eindstation moet volgens ons worden geplaatst naast de A9, ten zuiden van de golfbaan en het gasstation. Een elektriciteitsstation in het open gebied tussen Beverwijk en Zaanstad achten wij zeer ongewenst.
- Natuurcompensatie moet vooral worden gerealiseerd door bestaande 150-kV-verbindingen ondergronds te brengen, met name onder kwetsbare natuurgebieden en waardevolle landschappen, zoals de huidige bovengrondse verbinding door Natura 2000-gebied Eilandspolder.
- Voorkom een tweede rij hoogspanningsmasten in Noord-Holland als gevolg van toekomstige aanlandingen van wind op zee (VAWOZ). Ook bovengrondse werkterreinen in Natura 2000-gebieden moeten worden uitgesloten.
- Beperk het aantal aanlandingen in de Kop van Noord-Holland tot één en kies niet voor een aanlanding bij Julianadorp of routes door de brede duingebieden bij IJmuiden of Zandvoort.

Vervolg
Wij vertrouwen erop dat Provinciale Staten onze aandachtspunten meenemen in de verdere besluitvorming.
Meer informatie?
Sijas Akkerman
Directeur