Luchtvaartnota ramp voor omwonenden en klimaat

15 mei 2020

Luchtvaartnota ramp voor omwonenden en klimaat

De vandaag verschenen luchtvaartnota biedt omwonenden geen uitzicht op minder geluidshinder na de coronacrisis, dat zegt Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. “Er zijn harde normen nodig om bewoners te ontzien, in de luchtvaartnota durft de minister het wederom niet aan om deze te stellen. Integendeel, ze schept ruimte voor een groei van de luchtvaart van 1 tot 1,5 procent per jaar. Dat zou voor Schiphol in 2030 580.000 en 2050 780.000 De herrie zal dan niet meer te harden zijn.”

“Wat betreft geluidshinder stelt de minister omwonenden van Schiphol nader onderzoek en de droom van stillere vliegtuigen in het vooruitzicht”, aldus Akkerman. “Onderzoeken duren lang en schuiven het probleem opnieuw vooruit. En uit onderzoek van de milieufederatie onder omwonenden blijkt dat een klein beetje stillere vliegtuigen niet opwegen tegen de groei van het aantal vluchten.”

En dat terwijl er een oplossing is: De Milieufederatie leverde een jaar geleden al nieuwe geluidsnormen aan. Deze norm kan zo geïmplementeerd worden. Ook de WHO heeft een norm voor geluidshinder opgesteld. “Deze luchtvaartnota laat wederom zien dat de minister groei verkiest boven de omgeving en de gezondheid van omwonenden. Terwijl de coronacrisis ook een goed moment is om de rust rondom Schiphol vast te houden.”, aldus Akkerman.

De luchtvaartgroei van 1 – 1,5 procent betekent ook dat de klimaatdoelen voor de luchtvaart onhaalbaar zijn. Akkerman: “Net als alle andere sectoren in Nederland zou de luchtvaart in 2030 50 procent minder CO2 moeten uitstoten. Wat de minister betreft mag de sector daarmee wachten tot 2050 en daarmee ook de klimaatcrisis blijven vergroten. En dat terwijl de coronacrisis juist een goed moment is om Schiphol te laten krimpen naar 400.000 vliegbewegingen. Met dat aantal kan de BV-Nederland prima bediend worden.”

Nieuwsitem 15 mei Hart van Nederland:

 

Meer informatie?