Duurzaamheidsplan luchtvaartsector totaal ontoereikend

3 oktober 2018

Duurzaamheidsplan luchtvaartsector totaal ontoereikend

Natuur & Milieu, Greenpeace en de Noord-Hollandse Milieufederatie zijn niet onder de indruk van het actieplan ‘Slim en duurzaam’ dat de luchtvaartsector op 3 oktober op Schiphol presenteerde.

Er is in het actieplan van de luchtvaart geen sprake van absolute CO2-reductie, er wordt slechts een minder snel CO2-groeipad voorgesteld. Het resultaat hiervan: in 2030 is de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer net zo hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen. Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte CO2-reductie, net als de rest van Nederland.

De luchtvaart barst in Nederland uit z’n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en (ultra)fijnstofvervuiling van de sector. Volgens de milieuorganisaties voelt de sector de groeiende maatschappelijke druk, maar deze plannen zijn daar geenszins een antwoord op.

Sijas Akkerman, directeur Noord-Hollandse Milieufederatie: “Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of überhaupt minder vliegen. Hiermee kweekt de sector geen goodwill bij stakeholders. Goed om mensen te verleiden in de trein te stappen, maar dat moet dan wel betekenen dat er minder vliegtuigen de lucht in gaan. Anders heeft het geen zin.” Sijas Akkerman geeft ook in het NH nieuws zijn reactie over het actieplan.

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu:De sector heeft een onbegrijpelijk concurrentievoordeel. In tegenstelling tot weg- en treinverkeer betaalt de luchtvaart geen belasting over brandstof en tickets. Dat terwijl vliegen grote klimaatschade en overlast veroorzaakt en Nederland zo op kosten jaagt. Deze situatie is niet houdbaar: de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket. Zo wordt het ook aantrekkelijker om duurzaam te reizen, bijvoorbeeld per trein.

Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “Het actieplan van de luchtvaartsector is business as usual met een klein groen strikje eromheen. De voorgestelde besparingsmaatregelen zijn vooral goed voor hun eigen portemonnee. Het is tijd voor realiteitszin in de sector: als we onder de 1,5-graad opwarming van de aarde willen blijven kan de luchtvaart simpelweg niet verder groeien.

De milieuorganisaties hebben deze zomer een luchtvaartmanifest gelanceerd waar al meer dan 80.000 handtekeningen voor zijn opgehaald. De ondertekenaars roepen op tot een stop op de luchtvaartgroei. Ze willen eerlijke luchtvaartbelastingen en investeringen in duurzame alternatieven, zoals trein en bus. Zie: www.luchtvaartmanifest.nl