Luchthavensymposium Schiphol

25 januari 2016

Luchthavensymposium Schiphol

Wat is het DNA van een goede Luchthavenregio? De toekomst van Schiphol.

Afgelopen vrijdag was het jaarlijkse Luchthavensymposium, georganiseerd door het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol Amsterdam. Iedereen die geïnteresseerd is in de ruimtelijke ontwikkeling van de luchthaven was van de partij. Dus ook Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Onderwerp van dit symposium was niet de hinder van Schiphol en de start- en landingsbanen, maar de andere factoren die de luchthaven onderscheidend en succesvol maken.  Een groot aantal sprekers gaf toelichting op het DNA van de luchtvaartregio en hoe het verder met de luchtvaart en regio Schiphol zal gaan.

Een aantal quotes van verschillende sprekers willen we u niet onthouden. We doen dit zonder ons commentaar. Een aantal mogelijke ontwikkelingen maken ons wel bezorgd.

  • De luchtvaart zal de komende 15 jaar wereldwijd gaan verdubbelen. Schiphol zal groeien van 426.000 vliegtuigbewegingen in 2013 naar 600.000 – 620.000 vliegtuigbewegingen in 2030. Een deel van deze vraag kan niet meer geaccommodeerd worden. Het zwaartepunt van de groei verschuift naar het Oosten. De netwerkcarriers (o.a. KLM en Lufthansa) en low cost carriers (Ryan Air/ Easy jet) worden steeds meer hybride. Het concept van een nationale luchtvaartmaatschappij zal verdwijnen (Guillaume Burghouwt, hoofd SEO Luchtvaarteconomie).
  • De Europese Hub’s en Europese Hub maatschappijen (o.a. Schiphol en KLM) staan onder druk; nieuwe Hubs in het Midden Oosten en Hub maatschappijen maken een geweldige groei door (Guillaume Burghouwt, hoofd SEO Luchtvaarteconomie).
  • Connectiviteit (een maat voor de verbinding tussen plaatsen) is het DNA van luchtvaartregio. De Randstad doet het hierin prima in vergelijking met andere Europese regio’s  (Guillaume Burghouwt, hoofd SEO Luchtvaarteconomie).
  • Schiphol is afgeleid van het woord “Scheepshol” wat voorheen de benaming was van het woeste water in de Haarlemmermeer, waar schepen vergingen en wat uiteindelijk is leeggepompt. (Kees Smilde, CASE Begeleiding).
  • De gemeente Haarlemmermeer is wederom door Elsevier uitgekozen als de sterkste lokale economie van Nederland (Adam Elzakalai, wethouder EZ Haarlemmermeer).
  • Een sterke luchthaven heeft een sterke regio nodig en andersom (Adam Elzakalai, wethouder EZ Haarlemmermeer).
  • Dilemma’s voor de toekomst:
    – CO2-uitstoot van de luchtvaart. Is nu nog 2%, maar zonder interventie neemt de CO2-uitstoot van de luchtvaart met 200 – 400% toe t.o.v. 2005 volgens ICAO!
    – Onzekerheid over toekomst hubfuncties. Hubfunctie is kwetsbaar en staat onder druk.
    – Tekort aan luchthavencapaciteit. Die is onvoldoende in Europa. Eurocontrol verwacht een capacity crunch op de grote Europese luchthavens, ook voor Schiphol. (Guillaume Burghouwt, hoofd SEO Luchtvaarteconomie)
  • Schiphol heeft een maximale capaciteit van 650.00-700.000 vliegtuigbewegingen. (Guillaume Burghouwt, hoofd SEO Luchtvaarteconomie).
  • Mijn droom is dat deze regio ook voor leefbaarheid op nr. 1 komt te staan (niet alleen voor connectiviteit). Onze aandacht zal gericht zijn op
    – Transitie naar een circulaire economie (Schiphol Hotspot circulaire economie)
    – Digitalisering
    – Bedrijven ecocsysteem,
    (Jeanet van Beusekom, CEO SADC)
  • Er moet niet alleen gestreefd worden naar financieel rendement maar ook naar maatschappelijk rendement (Jeanet van Beusekom, CEO SADC).
  • Het DNA van de luchtvaartregio is de schoonheid van het landschap (Liesbeth van Pol, supervisor architectuur en Stedenbouw Schiphol).
  • Binnenstedelijk bouwen en beheersbaarheid is de toekomst van de regio (Liesbeth van Pol, supervisor architectuur en Stedenbouw Schiphol).
  • Er is onmacht in verbinden, er is teveel versnippering. Graag obsessie voor kwaliteit. Er is weinig talent voor grote opgave. (Reflectie Roel in ’t Veld Hoogleraar Tilburg University).