Milieufederatie Noord Holland Samen voor een gezond en duurzaam Noord-Holland
Menu
Nacht van de Nacht weer groot succes

Nacht van de Nacht weer groot succes

De Nacht van de Nacht op 28 oktober 2017 was met meer dan 500 activiteiten en 43.800 bezoekers weer een doorslaand succes. Op 300 plekken doofden gemeenten en bedrijven de lichten. Bijzonder was dat Interbest, marktleider in reclameverlichting langs snelwegen, vanaf 21.00 uur het licht van bijna 100 reclamemasten had uitgeschakeld, waarvan een flink aantal rond Amsterdam. Je kunt er over twisten of ze er wel moeten staan, maar de Natuur en Milieufederaties waren wel blij verrast met de deelname. “Interbest geeft als bedrijf hiermee het goede voorbeeld op gebied van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, met name omdat Interbest het gehele jaar de reclameverlichting dooft tussen 1 en 5 uur ‘s nachts”, aldus Mattheus Bleijenberg, projectleider van de Nacht campagne.

50 activiteiten in Noord-Holland

In Noord-Holland hadden we 50 activiteiten, verspreid over de hele provincie. Veel activiteiten waren al (geruime tijd) van tevoren uitverkocht. De nachtelijke activiteiten blijven in trek bij een groot publiek. Het doel is om middels deze vooral leuke activiteiten het signaal af te geven dat Nederland veel te licht is in de nacht. Door bedrijven en gemeenten te vragen ’s nachts het licht te doven, hopen we ook dat ze gaan nadenken over structurele maatregelen. Dit jaar hebben we speciaal voor bedrijven tips opgesteld. In Noord-Holland hebben we daar een speciale menukaart van gemaakt die je kunt delen met bedrijven.

Reactie vanuit activiteit ‘excursie in het donker’ in het Amsterdamse Bos:

“Het was een erg leuke activiteit. De bezoekers vonden het vooral verrassend hoeveel licht er van de stad en de kassen in Aalsmeer komt. Als je midden in het Bos op een open vlakte staat kun je elkaar nog gewoon aankijken. Het was helemaal niet donker, behalve onder de bomen. Dit vonden de bezoekers erg opvallend. Verder hebben wij vleermuizen gehoord en gezien, wat ook erg leuk en bijzonder was. Buiten de kassen en Amsterdam Centrum hadden we ook last van de A9. Daar komt heel veel licht vanaf.”

Structurele aanpak van lichthinder

Het gaat ons als Natuur en Milieufederaties om het structureel aanpakken van lichthinder. Waar licht niet nodig is kan het uitgezet worden (reclameverlichting midden in de nacht). Waar het niet druk is kan meer gewerkt worden met sensoren, zodat het licht pas aangaat als er mensen zijn. En bij vervanging door ledverlichting is het zaak om goed te letten op lichtsterkte (ledverlichting veel feller), lichtkleur (niet dat koele blauw, maar zachtere kleur), en voorkomen van uitstraling.

De boodschap waarom we lichtvervuiling terug willen dringen is goed over het voetlicht gebracht bij onder meer het TV programma Koffietijd met Nacht van de Nacht ambassadeur Vincent Bijlo (120.000 kijkers) en bij Editie NL (800.000 kijkers).

Foto van IVN Gooi. Fotograaf: Susanne Sterkenburg.

 

 

 

 

 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste natuur en milieunieuws in je mailbox:
Inschrijven
Volg ons via social media  
 

 

Provincie Noord Holland
Nationale Postcode Loterij
CBF