Milieufederatie Noord Holland Samen voor een gezond en duurzaam Noord-Holland
Menu
Consumenten en producenten

Consumenten en producenten

groente

Kloof tussen boeren en consumenten

Experts wijzen er op dat de kloof tussen Nederlandse boeren en consumenten steeds groter wordt. Veel boeren produceren voor de wereldmarkt en staan met hun rug naar de maatschappij. De winstmarges zijn klein en om het bedrijf rendabel te houden, moet de boer intensiveren of uitbreiden.

Kritisch en prijsbewust

Burgers worden steeds kritischer over de landbouw. Denk aan bijvoorbeeld de discussies over megastallen of plofkippen. Maar, zodra de burger in de supermarkt is, wordt hij een prijsbewuste consument die vaak de goedkope, anonieme producten koopt.

Kloof verkleinen met verschillende initiatieven

Om de kloof te verkleinen, is het nodig dat er een goede dialoog tussen producenten en consumenten van voedsel plaats vindt. De laatste jaren ontstaan er allerlei initiatieven die de keten tussen boer en consument verkleinen: verkoop van producten op de boerderij, voedselboxen die aan huis worden bezorgd, streekproductencoöperaties, etc. Bij deze initiatieven is meer aandacht voor het verhaal van de boer en het product.

stadslandbouwStadslandbouw

Stadslandbouw is ook een manier om consumenten meer in aanraking te laten komen met voedselproductie. In veel Nederlandse steden zijn inmiddels stadslandbouwinitiatieven. In de stadsranden of soms gewoon midden in de stad worden braakliggende terreinen of leegstaande gebouwen in gebruik genomen als groentetuinen of dakakkers. De producten worden vaak in de directe omgeving gebruikt of verkocht.

 

Tekst: Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste natuur en milieunieuws in je mailbox:
Inschrijven
Volg ons via social media  
 

 

Nationale Postcode Loterij
CBF