Schiphol: stop met stunten

6 april 2017

Schiphol: stop met stunten

Reactie Natuur en Milieufederatie Noord-Holland op onderzoek veiligheidsrisico’s Schiphol

800px-Schiphol-plaza-nsDe Onderzoeksraad voor de Veiligheid zet grote vraagtekens bij de veilige afhandeling van vliegverkeer door Schiphol. Volgens de raad moeten veiligheidsrisico’s structureel verminderen en kan verdere groei niet veilig worden opgevangen. “Dat kan maar één ding betekenen”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. “Schiphol moet stoppen met prijsstunten: het aanbieden van lage landingstarieven om maar zoveel mogelijk prijsvechters aan te trekken. Om de veiligheid van passagiers en de 2 miljoen inwoners rondom Schiphol te garanderen kan de luchthaven niet verder groeien.”

De luchthaven Schiphol is wat landingstarieven betreft een van de goedkoopste grote luchthavens van de wereld. Schiphol houdt die tarieven zo laag omdat ze zoveel mogelijk wil groeien. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid concludeert nu dat bij de huidige en verwachte groei de veiligheid niet meer voor 100 procent gegarandeerd kan worden. En dat Schiphol met de huidige bedrijfsvoering niet verder kan groeien.

“Een groeistop levert alleen maar winst op”, aldus Akkerman. “Gezondheidswinst en geluidswinst voor de 2 miljoen buren van Schiphol. Winst voor het milieu. En ook winst voor de BV Nederland. De Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur adviseerde de regering najaar 2016 al niet meer in te zetten op de groei van mainport Schiphol. De luchthaven wordt qua belang voor de economie – slecht 1% van het BBP – snel ingehaald door datacenters en de creatieve industrie.”

Bovendien heeft Nederland zich gecommitteerd aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Akkerman: “Om de twee graden doelstelling te halen zouden Nederlanders in hun leven sowieso al niet meer dan 35 keer kunnen vliegen, zo blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau CE-Delft.”

Akkerman: “Ik hoop dat de formateur dit rapport bovenop de stapel legt van alle adviezen die ze krijgt. En dat de onderhandelaars kiezen voor de veiligheid van de passagiers en de 2 miljoen buren van Schiphol. Het nieuwe Kabinet moet niet uitgaan van de groei van Mainport Schiphol, maar investeren in Nederland als Mainport voor ICT-diensverlening, Innovatie en Creatieve Industrie, en Circulaire Economie. Dat is veel beter voor het milieu en de gezondheid van de Noord-Hollanders, maar levert bovendien ook meer banen op.”